donderdag 16 januari 2014

De Stop van Ternaaien is geschiedenis



Het gaat de grootste binnenvaartsluis van Europa worden. Het sluizencomplex van Ternaaien wordt uitgebreid met een vierde schutsluis: 225 meter lang en 24 meter breed. De enorme operatie, die bijna 100 miljoen euro heeft gekost, nadert zijn voltooiing.


Vanwaar de naam Stop van Ternaaien?

De renovatie van het sluizencomplex in Ternaaien stond al jaren op de agenda. Niet voor niets heette de plek in de volksmond de “Stop van Ternaaien". De installatie verkeerde in deplorabele staat en bezat al jaren onvoldoende capaciteit. De scheepvaart ter plekke werd gekenmerkt door aanzienlijke stremmingen.


Sluis overbrugt 14 meter hoogteverschil

De uitbreiding van het complex tussen Maas en Albertkanaal startte in 2011 en wordt in 2015 afgerond. De sluis overbrugt een hoogteverschil van maar liefst 14 meter en in plaats van de huidige 2000 ton maakt de sluis voortaan de doorgang tussen Albertkanaal en Julianakanaal mogelijk voor konvooien tot 9000 ton.
De sluis werd ontworpen door Bureau Greisch uit Luik, bekend van onder andere de Hoge Brug in Maastricht en de vlakbij de sluis gelegen bruggen van Ternaaien, Lixhe en Haccourt.



Nieuwe brug al in gebruik genomen

De nieuwe brug over de nieuwe sluis in Ternaaien, maar ook over de drie bestaande sluizen, werd al in januari 2014 opengesteld voor het verkeer. De brug werd in elkaar gezet in een dok ter hoogte van de iets zuidelijker gelegen CBR-fabriek en eind 2013 naar zijn uiteindelijke bestemming getransporteerd. De brug voorziet tevens in een brede strook voor een veilige doorgang van fietsers en voetgangers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten