dinsdag 7 januari 2014

Treinverbinding Maastricht-Luik

De treinverbinding Maastricht-Luik heeft voor de provincie Limburg geen erg hoge prioriteit maar men wil het vervoer op die lijn vanaf 2016 toch proberen te verbeteren. Daartoe wil men de Belgische NMBS ertoe overhalen om de exploitatie van de huidige stoptrein Maastricht-Luik in Nederlandse handen te geven omdat dit goedkoper zou zijn.


Traject Maastricht-Luik in handen Nederlandse vervoerder?


Het liefst wil de provincie de treindienst tussen Heerlen en Maastricht met ingang van 2016 laten doorrijden tot in Luik. Daarmee zou de huidige stoptrein tussen Maastricht en Luik, nu nog in beheer bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS), kunnen vervallen en plaats kunnen maken voor een intercity naar voorbeeld van de in 2012 opgeheven Maastricht-Brussel Express. Of de Belgen bereid zijn om daaraan hun medewerking te verlenen, zal mede afhangen van het kostenplaatje dat een nieuwe Limburgse streekvervoerder in 2015 gaat presenteren voor personenvervoer op het betrokken traject.

Veel bedenkingen van Belgische zijde

Het heeft er alle schijn van dat de plannen van de provincie Limburg bij onze zuiderburen niet meteen de handen op elkaar zullen krijgen. Men heeft wat dat betreft slechte ervaringen met de inmiddels opgeheven lijn Maastricht-Brussel Express, een prestige-object van toenmalig burgemeester Gerd Leers van Maastricht. Die hoopte Maastricht met die verbinding mee te laten liften op de TGV-verbinding tussen Parijs, Brussel en Aken. Maar het reizigersaanbod viel dermate fors tegen, dat de Belgen er in 2012 de stekker uittrokken. Daarmee werd tot genoegen van veel Eijsdenaren de voormalige stoptreinverbinding tussen en Eijsden en Maastricht weer in ere hersteld.


Belgen niet erg gecharmeerd van Limburgse plannen

Het provinciebestuur wil het reizigersvervoer tussen Maastricht en Luik onderdeel laten uitmaken van de aanbestedingsprocedure zoals die in 2014 voor het totale openbaar vervoer in Limburg zijn beslag zal krijgen. Maar of de Belgen gevoelig zullen zijn voor het aanbod van de Limburgers, valt zeer te betwijfelen. De NMBS staat zoals bekend is, niet te popelen om de exploitatie van treindiensten in handen te geven van een buitenlandse partij. Bovendien acht men op het betrokken traject één trein per uur meer dan voldoende.

1 opmerking:

  1. Nu dacht ik toch dat het spoorwegnet door Europesche regels, en onder bepaalde voorwaarden, vrij is voor iedere vervoerder die dat wil. Ik denk even aan goederenvervoerders, maar ook aan een bedrijf als Lovers. Zij reden destijds met personentreinen tussen Amsterdam en IJmuiden / Zandvoort. Ik zou me kunnen voorstellen dat een bedrijf als Veolia dan ook tussen Maastricht en Luik kan rijden.

    BeantwoordenVerwijderen