zaterdag 30 augustus 2014

Identiteit Maastricht ter discussie

Niet minder dan een halve pagina in Dagblad de Limburger gewijd aan de identiteit van Maastricht, meer speciaal de identiteitscrisis waarin Maastricht verkeert. Wat is er aan de hand?



Een nieuwe identiteit voor Maastricht

De verslaggever stoort er zich aan dat "regiobranders" onophoudelijk op zoek zijn naar een nieuwe identiteit voor de stad Maastricht, alsof de aloude slogan “Neet breid meh laank” niet meer zou voldoen. Ga maar na:

  • Maastricht, Balkon van Limburg;
  • Maastricht, dat gun je jezelf;
  • Maastricht, ster onder de steden (Star among cities);
  • Maastricht, congresstad +.



Merk in uitvoering

In bovenstaand rijtje ontbreekt een slogan die door Dagblad De Limburger min of meer wordt afgedaan als een zijsprong, maar eentje die wel treffend weergeeft wat de verslaggever bedoelt: "Merk in uitvoering". Tekstbureau's rollen als het ware over elkaar heen om die ene pakkende slogan te bedenken, maar men kan zich terecht afvragen of al die heisa over onze "urbane identiteit" ook maar één toerist extra naar de stad zal lokken.

In Maastricht ontmoet je Europa

Eind augustus 2014 kwam daar plotseling de campagne “Maastricht meet Europe” nog eens bij, speciaal bedacht in het kader van de actuele selfie-waanzin. Persoonlijk ben ik geneigd om aan te nemen dat deze kreet bij veel Europeanen eerder een averechts effect zal hebben. Was het immers niet Maastricht waar alle Europese ellende ooit begon:

  • de Eurocrisis, veroorzaakt door mediterrane staten als Griekenland, Italië, Spanje en Portugal, die de belastingbetalers in Noord-West Europa nu al jaren het geld uit de zak kloppen;
  • of de open binnengrenzen die er niet alleen voor zorgen dat Polen en Bulgaren onze banen inpikken, maar ook Roemenen massaal hierheen lokken om onze beurzen te rollen.

Thema's die bij veel Noord-Europeanen zeer gevoelig liggen. Persoonlijk zou ik als marketingman zeer terughoudend zijn om het merk Maastricht te verbinden aan Europa.




Genoeg van alle Maastricht slogans

Samen met de verslaggever heeft ook deze blogschrijver zo langzamerhand genoeg van al die slogans over Maastricht. En wat mij met hem stoort, is het feit dat de eigen Nederlandse taal of ons eigen Limburgse dialect kennelijk onvoldoende uitdrukkingskracht bezitten om Maastricht naar de buitenwereld aan te prijzen. Waarom in hemelsnaam altijd in het Engels? Gruwelt u niet ook bij het aanhoren van het nieuwe beeldmerk voor de stad Luik “Liège, get together!"?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten