vrijdag 18 september 2015

Maastricht, fietsstad 2016

De groenste gemeente van Nederland, culturele hoofdstad van Europa, fietsstad 2016. Doorgaans ontgaat mij de zin van dit soort stompzinnige uitverkiezingen en laat ik de nikszeggende berichtgeving daarover maar gelaten langs mij heen glijden. Het hoort nu eenmaal bij de blikkerigheid van onze moderne maatschappij, denk ik dan. Het waait wel over.  Maar hoe dan ook, als ik lees dat de gemeente Maastricht zich officieel kandidaat stelt voor de titel “Fietsstad 2016”, schiet dat bij mij toch in het verkeerde keelgat. Ik voel mij genoodzaakt in de pen te kruipen want van Maastricht kan je veel zeggen, maar niét dat het een fietsstad is. Hoe halen ze het in hun hoofd?




Maastricht allesbehalve een fietsstad


Nog niet zo lang geleden studeerden onze kinderen in Nijmegen en Utrecht en als goede ouders brachten wij hen regelmatig een bezoek. Wat ons altijd gefrappeerd heeft, is het grote aantal fietsers in die steden. Een verademing vergeleken met een stad als Maastricht, die vergeven is van stinkend scooterverkeer. Hoe anders is dat in Nijmegen en Utrecht, waar de fietser het straatbeeld bepaalt. Een scooterrijder is er eerder uitzondering. En onder ons gezegd en gezwegen, de Maastrichtse scooterrijder is ook voor een groot deel verantwoordelijk voor een minder goede imago van die stad. Massaal scooterverkeer met bijbehorende vervuiling, komt de uitstraling van een stad niet ten goede.



De scooter bepaalt het straatbeeld in Maastricht

Wie zoals ondergetekende de moed kan opbrengen om met de fiets naar zijn werk te gaan, zal van de eerste tot de laatste minuut de smerige uitlaatgassen van scooterverkeer moeten inademen. En als je de milieudeskundigen mag geloven, is de scooter met afstand het meest vervuilende voertuig op Nederlands wegen, ja zelfs vele malen vervuilender dan vrachtverkeer. Als welwillende fietser in Maastricht word je gestraft voor het sparen van het milieu. "Fietsstad 2016", laat me niet lachen! In plaats van een dergelijke promotiecampagne zou de gemeente Maastricht de publieke middelen beter kunnen aanwenden om het scooterverkeer in de stad terug te dringen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten