dinsdag 20 oktober 2015

De brug bij Klein Ternaaien

Zoals was voorzien, vond in het weekend van 17 en 18 oktober 2015 de sloop plaats van de brug over de oude sluizen bij Klein Ternaaien.





Oude brug bij Klein Ternaaien overbodig

Het sluizencomplex even ten zuiden van Maastricht, dat vanwege zijn beperkte capaciteit jarenlang te boek stond als “De Stop van Ternaaien” werd voorzien van een vierde sluis die schepen tot maximaal  9000 ton kan schutten. In het kader van die werkzaamheden werd ook een nieuwe brug gebouwd die het vernieuwde sluizencomplex in één keer overspant. De oude brug was als gevolg daarvan overbodig en kon worden gesloopt. Met de vernieuwing van het sluizencomplex, die de verbinding vormt tussen Albertkanaal en Julianakanaal, was een investering gemoeid van meer dan 100 miljoen euro.


Opblazen brug niet volgens plan verlopen

Een eerste poging vond, zoals oorspronkelijk gepland, plaats op zaterdag, maar daarbij ontploften niet alle aangebrachte explosieven. De firma BESIX die verantwoordelijk was voor deze indrukwekkende sloopopdracht, deed op zondag 18 oktober rond 08:30 uur een nieuwe poging. En deze keer vond de explosie wél plaats, zoals blijkt uit deze video opblazen brug Klein Ternaaien.

Irritatie bij bewoners van Klein Ternaaien

Vanaf zaterdag 17 oktober van 21 uur tot zondag 18 oktober om 09:00 uur was alle verkeer (auto's, fietsers en voetgangers) verboden op de wegen rond het gebied en ook op het jaagpad langs het Albertkanaal richting Kanne. Dat alles over een afstand van 300 m van de sluis.

Kritiek op sloopbedrijf BESIX

Overigens was er behoorlijk wat kritiek op de werkwijze van sloopbedrijf BESIX dat een heel dorp als het ware verplichtte om thuis te blijven omdat niet alle explosieve lading zoals gepland op zaterdag was ontploft.


Omweg van 20 kilometer via Nederland

Omwonenden moesten rekenen met een omweg van meer dan twintig kilometer, aangezien die via Nederland liep. Zo waren de bewoners van Klein Ternaaien als het ware opgesloten in hun huizen. En er was evenmin informatie over de duur van de werkzaamheden, de details daarvan en nog minder over de risico's ervan. En nóg frustrerender was het om te zien dat de omwonenden waren opgesloten in hun huizen terwijl passerende boten zich op 20 meter van de explosieven mochten bevinden. De logica bij de firma Besix was ver te zoeken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten